Почему на Радуницу не стоит нести на кладбище искусственные цветы?

Важное Природа

Пластыкавая памяць

Восенню мінулага года не справіліся з COVID-19 мамы двух блізкіх мне святароў — ксяндза-прэлата Аляксандра Рагіні, сакратара Апостальскай Нунцыятуры ў Аргенціне, і пробашча парафіі Святой Марыі Магдалены ў Новалукомлі ксяндза Мікалая Ліпскага. Паехала, каб правесці ў апошні шлях. Першую пахавалі на лучайскіх могілках, другую — на могілках у Мышках. Іх магілы не заставілі вялікімі вянкамі — яны патанулі ў моры жывых кветак. Пазней адна знаёмая казала, што магілу Ганны Рагіні шукала менавіта па мностве вянкоў і была здзіў­леная, што на ёй не аказалася ніводнага.

Нярэдка можна чуць, як па колькасці вянкоў людзі мяркуюць пра значнасць памерлага чалавека. А часам, прыйшоўшы на пахаванне, не засяроджваюцца на малітве, успамінах пра нябожчыка, а ўважліва разглядаюць вянкі, захапляюцца іх пластыкавым аздабленнем, чытаюць надпісы на стужках і абмяркоўваюць, ад каго вянок большы, прыгажэйшы, а значыць і даражэйшы. Кошт вянкоў немалы. А карысць? Ніякай! Ні памерламу, ні сям’і. Праз паўгода-год колеры паблякнуць, і вянкі выкінуць на сметнік.

Почему на Радуницу не стоит нести на кладбище искусственные цветы?
Фото Сергея Вшивкова

Трэцяга мая праваслаўныя будуць адзначаць Радаўніцу. Ужо за некалькі тыдняў да яе актывізаваўся гандаль штучнымі кветкамі. Будуць прадаваць іх і каля ўвахода на могілкі ў Кашыцах і Шурпіках. Многія католікі таксама не прамінаюць у гэты дзень наведаць магілы дарагіх людзей і нясуць на іх штучныя кветкі. Гэта традыцыя ў Беларусі з’явілася ў 90-я гады мінулага стагоддзя, калі пачало развівацца прадпрымальніцтва. Ёсць попыт — павінна быць і прапанова. Але ці ў пластыкавай памяці маюць патрэбу нашы родныя? Успомніце, як некалі ў вёсках праводзілі ў апошні шлях нябожчыкаў. Да машыны, якая везла труну, летам прымацоўвалі бярозкі, зімой — елачкі — сімвал вечнага жыцця.

Штучныя кветкі і вянкі — сапраўдная экалагічная катастрофа. Даказана, што яны выдзяляюць нямала таксінаў і не падлягаюць другаснай перапрацоўцы — толькі вываз на палігон цвёрдых адходаў. У глебе яны раскладаюцца на працягу 100–500 гадоў, наносячы каласальную шкоду прыродзе і чалавеку. Беларусь пераходзіць на экалагічныя электрамабілі, адмаўляецца ад пластыкавага посуду і ўпакоўкі, а штучныя кветкі — у прыярытэце. Зразумела, усім хочацца, каб месца вечнага спачыну дарагіх людзей выглядала прыгожа. Але ж летам не складана прынесці сюды букет жывых кветак, пасадзіць каля помніка мнагалетнікі ці вечназялёныя дрэўцы. Часта заязджаю ў Лучай і пастаянна захапляюся парадкам на магілах сваіх землякоў Казлоўскіх. На іх з вясны да позняй восені палымнеюць сціплыя аксаміткі.

Почему на Радуницу не стоит нести на кладбище искусственные цветы?

У свой час наведваючы родных у Польшчы, бываючы ў пілігрымках у Партугаліі, Рыме, заходзіла на мясцовыя могілкі. І ні­дзе не бачыла пластыку. На свежых магілах — толькі жывыя кветкі і вянкі з іх. На надмагіллях — невялікія вяночкі, зробленыя з моху, іншага прыроднага матэрыялу і аздобленыя разнастайным сухацветам… Проста і прыгожа. Нехта, напэўна, скажа: у іх такая традыцыя, у нас — іншая. Але традыцыя ствараецца і падтрымліваецца чалавекам. І ў нашых сілах яе змяніць. На маю думку, лепш памаліцца ля помніка і запаліць свечку, а за грошы, патрачаныя на набыццё штучных кветак, заказаць святую Імшу ў касцёле ці паніхіду ў царкве. Памяць павінна быць не пластыкавай, а малітоўнай.

Анна Анішкевіч



Tagged

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте, как обрабатываются ваши данные комментариев.